Irene Brakman

Concerten songs from the Heart, Zingmeditaties, Klankmeditaties, Intuïtieve Kunst, Verhalen

maandag 23 januari 2017

Wind en snaarinstrumenten.

Zolang als ik op deze Aarde rondloop en in dit leven is de creativiteit altijd één van de belangrijkste drijfveren in mijn leven geweest.
Wanneer ik dan ook mijn leven bekijk zie ik dat wanneer de creativiteit naar beneden gaat omdat ik denk dat daar geen ruimte voor is, gaat ook mijn leven minder en blijk bijna stil te staan.
Al heel mijn leven heb ik een passie voor muziekinstrumenten, natuurlijk als kind begonnen met de blokfluit en toen ik op mijn 21e mijn eigen geld verdiende heb ik dat onmiddelijk omgezet in een dwarsfluit. Klassieke les genomen en intens genoten van de muziek. In de loop van de jaren zijn daar heel veel muziekinstrumenten bijgekomen...zoals diverse fluiten, Nada Taragini, drums, en klankschalen. En inmiddels was mijn stem ook een belangrijk instrument geworden.

Toen ik twee jaar geleden een aantal beroertes kreeg en daarbij mijn stem verloor, lukte het dwarsfluitspelen ook niet meer zo erg. Ik ben een keer zo kwaad geworden dat het niet meer lukte dat ik de fluit van me afwierp. Dit is niet zo verstandig ik weet het, maar soms.... Inmiddels is mijn stem weer goed terug en het dwarsfluitspelen komt ook weer een beetje terug maar geeft toch aardig wat nekklachten en toen dacht ik: "kan ik wat anders leren spelen?" Toen ik zestien jaar was had ik van mijn zwager een keer een Egmond gitaar overgenomen en daar speelde ik graag op. Nummers van Joan Baez, zij was mijn favoriet en soms schreef ik mijn eigen nummers. En ineens wist ik het ik ga weer opnieuw gitaar leren spelen.



Wat een plezier geeft dit toch weer, zingen samen met de gitaar. De eerste weken stond de gitaar bij mijn bed en zodra ik 's morgens wakker werd begon ik te spelen. Toen dacht ik een harmonium zou ook erg fijn zijn. Ja....niet meer te stoppen en samen met Yvette van Mantra4You heb ik een harmonium aangeschaft en hebben we onze eerste workshop achter de rug. Voor meer informatie www.mantrazingen.nl (harmonium en lessen).



Wat een plezier geeft het weer om nieuwe dingen te leren en uit te proberen!

En altijd blijf ik het gevoel houden dat ik nog maar net begonnen ben!

 



As long as walk on this Earth in this life, the creativity was always the most important thing in my life. I also see when I look at my life that when the creativity is getting lesser, because I think I have no time for it, my life goes lesser and it seems that I am standing still at that time.
All my life I have a passion for musical instruments, of course as I child I started with the recorder and when I earned my own money when I was 21 the first thing that I bought from that money was a German flute. I had classic lessons and I enjoyed the music. In years I gathered a lot of musical instruments...like Native American flutes, Nada Tarangini, Drums and Singing Bowls. And also my voice became a very important instrument.

When I got a couple of strokes twee years ago and lost my voice, also the playing of the German flute didn't go so well. One day I got so mad that I threw the flute away! I know this is not a wise thing to do......Now these days my voice is back again and also playing the flute goes slowly, slowly but is still giving some pain in my neck. Then the thought arises: "Can I learn to play something else?" When I was 16 years old I bought an Egmond guitar from my brother in law and I enjoyed playing on that. Songs of Joan Baez, she was my favorite and sometimes I wrote my own songs. And suddenly I knew I am going to play the guitar again. What a pleasure is giving this instrument, singing with the guitar. The first weeks it stood beside my bed and when I woke up the first thing that I did was playing. Then the next thought came, an harmonium would also be great. Yes I was unstoppable and together with Yvette from Mantra4You we went to the workshop of Gauranga Hontlez in De Steeg, close to Arnhem and we bought an harmonium.

What a pleasure it gives to learn new things and trying things out!

And I always keep having the feeling that I just began!